۱۳۸۸/۰۶/۲۸

پرولتاریا؟

کلمه پرولتاریا

پرولتاریا از کلمه لاتینیProletarius به معنی(فرد فاقد مالکیت که تنها از راه فرزند آوردن به دولت خدمت می کند) گرفته شده است. Proles در لاتین به معنای فرزند است و پرولتاریا به افرادی اطلاق می شده که ثروتی جز آوردن فرزند نداشته اند.

مفهوم جدید

در مفهوم جدید به کارگران صنایع و کشاورزان اطلاق می شود. این طبقه پس از انقلاب صنعتی شکل گرفته و پیش از آن سابقه تاریخی نداشته است. پرولتاریا طبقه ای است که "مولد ارزش" به شمار می‌رود اما سهمی از "ارزش" و "سود" نمی‌برد.

مارکسیزم و پرولتاریا

به نظر مارکس، پرولتاریا کسانی هستند که مالک ابزار تولید نمی‌باشند. آنها صرفاً کارگران حقوق بگیر هستند. این مفهوم را بیشتر مارکسیزم اشاعه داد و این طبقه در فلسفه تاریخی آن دارای اهمیت خاصی است.مارکس و انگلس مقصود خود را از این اصطلاح چنین توضیح می دهند : «مقصود از پرولتاریا طبقه کارگران مزدبگیر جدید است که مالک هیچ وسیله تولیدی نیستند و نیروی کار خود را به خاطر تأمین زندگی می فروشند.»
از دیدگاه مارکسیسم، پرولتاریا و بورژوازی در منصب های ضد هم قرار دارند چون (برای مثال) در حالی که کارگران کارخانه ناخوداگاه تمایل زیادی به افزایش حقوق دارند، صاحبان آنها برعکس دوست دارند حقوق پرداختی کارگران تا جای ممکن پایین باشد.رسالت تاریخی پرولتاریا در مارکسیزم اینست که با اکثریت یافتن در جامعه, از راه انقلاب, قدرت سیاسی را به دست می گیرد و مالکیت وسایل تولید را اجتماعی می کند. بدین ترتیب, جامعة بدون طبقه و سوسیالیزم مستقر می شود.
منابع (با تلخیص ) :
کتاب فرهنگ سیاسی-داریوش آشوری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر