۱۳۸۸/۰۶/۱۴

تمدن های خاموش (یاداشت 1)

مقدمه یادداشت


کاوش های باستان شناسی که در جایجای ایران انجام شده و آثاری که بدست آمده بیانگر حقیقتی است که این سرزمین از دیرباز مرکز تجمع و جایگاه تمدن های زیادی بوده و هر جایی که چکش های سحرآمیز باستان شناسان آن را لمس کرده تمدنی شگرف از دل خاک بیرون آمده و معادلات جدیدی را در مورد تاریخ منطقه رقم زده است . در کوشش حاظر سعی شده است ، با برخی از این تمدن ها و منطقه جغرافیایی که در آن واقع هستند آشنا شده و تعدادی از آثار گرانبها ی هنر ی و صنعتی آنها معرفی شود . در مورد دیگر تمدن هایی که در حوزه مباحث آینده مورد نیاز هستند به اندازه کافی در جای خود بحث خواهد شد .

تپه حسنلو
در 85 كيلومتري جنوب اروميه در كنار جاده ايي كه از اروميه به نقده و اشنويه منتهي مي گردد به فاصلة 3 كيلومتر در سمت چپ جاده ، تپه نسبتا بلندي در ميان جلگه اي سبز و خرم خودنمايي مي كند . تپه مزبور همنام قريه ايست كه در دامنه اش قرار گرفته و به حسنلو موسوم است قدمت این تپه به 6000 سال قبل از میلاد می رسد .

تخت سلیمان
مجموعه آثار باستاني تخت سليمان در 42 كيلومتري شمال شرقي شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی قرار دارد. آثار باستاني اين مجموعه و درياچه جوشان آن، روي صفحه هاي سنگي و طبيعي قرار گرفته كه از رسوبات آب درياچه به وجود آمده است. قدمت اين منطقه از لحاظ سكونتگاه انساني به 3 هزار سال پيش باز مي گردد و يكي از مهمترين آثار تاريخي كشور است كه به عنوان چهارمین اثر ایران در ميراث جهاني یونسکو به ثبت رسیده است.


زیویه
این تپه در روستای زیویه حدود 55 کیلومتری جنوب شرقی شهر سقز واقع شده و از محوطه بسیار وسیعی برخوردار است طی کاوش های باستانشناسی در این تپه قلعه باستانی زیویه از زیر خاک بیرون آمد . این قلعه روی یکی از تپه های نسبتا مرتفع منطقه ساخته شده و بر محیط اطراف اشراف کامل دارد و قدمت آن به 2700 سال پیش بر می گردد .


لرستان

استان لرستان دارای تپه های باستانی بسیاری می باشد که قدمت آثار یافت شده از آنجا به 2000 سال قبل از میلاد می رسد . از معروف ترین آثار باستانی این منطقه می توان به مفرغ های یافت شده که به مفرغ های لرستان مشهور است اشاره نمود .

تمدن جیرفت

این تپه های باستانی در استان کرمان و در نزدیکی جیرفت و هلیل‌رود قرار دارد و دارای قدمت ۷۰۰۰ ساله می باشد که به عنوان یکی از کهن ترین تمدن های شرق شناخته می‌شود .

سیلک

محوطه باستانی سیلک در ضلع جنوب غربی کاشان و در سمت راست جاده کاشان به فین قرار گرفته است و از دو تپه شمالی و جنوبی تشکیل شده که در فاصله ۶۰۰ متری از یکدیگر هستند و دارای دو گورستان ۳۵۰۰ ساله می باشد .

تپه حصار

تپه حصار در 2 كيلومتري جنوبي شرقي شهر دامغان در استان سمنان قرار دارد. این تپه 160 هكتار وسعت دارد. قديمي‌ترين لايه‌هاي تپه حصار به اواسط هزاره پنجم قبل از ميلاد باز مي‌گردد .

مارلیک

مارلیک نام تپه ای است در شهرستان رودبار و همچنین نام گورستانی است که بر روی یکی از تپه های باستانی این منطقه قرار گرفته و در چهارده کیلومتری شرق شهرستان رودبار و در سمت راست سفیدرود با ارتفاعی در حدود 500 متر از سطح دریا واقع شده است . قدمت این تپه به هزاره دوم قبل از میلاد می رسد.


آدمی با دیدن این آثار در سراسر ایران متحیر می شود. ولی سوالی بسیار قوی و محکم این مسئله را بیان می کند که چه بلایی به سر این تمدن ها در جایجای ایران آمده؟ چرا صنعتگری که چند هزار سال قبل از میلاد توانایی ساخت شاهکار های هنری نظیر آنچه که در عکس های بالا دیدید بود ولی آثاری که در صده های بعد از اسلام از خود نشان می دهد بسیار ابتدایی و حقیر می باشد؟ این قلم سعی خواهد کرد که در یادداشت های آتی به این مسائل بر اساس اسناد واطلاعات در دسترس بپردازد برای همین منظور مطالب و مقالات برای توضیح وتوجیح این موضوع در سه قالب خواهد بود :
1) از دوران دور تا برآمدن هخامنشیان
2) از هخامنشیان تا ظهور اسلام
3) از ظهور اسلام تا اواخر قاجار


به امید آنکه حاصل این تلاش ها چراغی برای آبادی فردایمان باشد.


تمامی اطلاعات و عکسهای فوق در اینترنت موجود می باشد.

دانلود فایل پی دی اف :1-تمدنهای خاموش

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر